HomeVeel gestelde vragen

Veel gestelde vragen

Veel gestelde vragen

Onderwerpen

Vast contract

Ja, u kunt met een dubbele elektriciteitsmeter een energiecontract op basis van een enkeltarief krijgen. Hoewel u normaal gesproken met een dubbele meter gebruikmaakt van het normaal- en daltarief, bieden sommige zakelijke energieleveranciers eenzelfde tarief aan voor zowel piek- als daluren. Zakelijke energie aanbiedingen onderhandelt hierover met verschillende zakelijke energieleveranciers. Zo kunt u ondanks uw dubbele meter toch profiteren van een enkeltarief.

Nee, met een enkele meter kunt u alleen een enkeltarief gebruiken. Om over te stappen op een dubbeltarief, heeft u een meter met twee telwerken nodig. U kunt een elektriciteitsmeter met een dubbel telwerk aanvragen bij uw netbeheerder.

Dit ligt eraan of u een enkele of een dubbele elektriciteitsmeter hebt. In het geval er een dubbele meter aanwezig is zal de energieleverancier het normaal en daltarief berekenen. In het geval er een enkele meter aanwezig is zal de energieleverancier een enkeltarief in rekening brengen.

U betaalt voor het enkeltarief als u een elektriciteitsmeter met één telwerk heeft. Hierbij geldt dezelfde prijs voor stroom, ongeacht het tijdstip.

Voor stroom gelden er twee soorten tarieven namelijk: Het normaaltarief en het daltarief. Deze stroomtarieven worden ook wel eens piektarief en daltarief genoemd. Het normaaltarief geldt doordeweeks van 07.00 uur tot 23.00 uur. Het daltarief geldt iedere werkdag van 23.00 uur tot 07.00 uur, tijdens het hele weekend en op feestdagen. In Noord-Brabant en Limburg begint het daltarief al om 21.00 uur.

Een zakelijk energiecontract op basis van een vast tarief, is een energiecontract waarbij de tarieven voor stroom en/of gas gedurende een bepaalde periode vastliggen. De prijs per kWh stroom en per m³ gas blijft gelijk gedurende de hele contractperiode zodat u gedurende de contractperiode beschermd bent tegen stijgende energietarieven.

Dynamisch contract

Ja,bij dynamische energiecontracten betaalt u ook een opslag over de stroom die u teruglevert aan het net. De vergoeding die u ontvangt voor teruggeleverde stroom is gebaseerd op de actuele marktprijs, maar energieleveranciers brengen meestal dezelfde opslag in rekening als bij de stroom die u afneemt. Dit betekent dat de terugleververgoeding lager uitvalt, omdat de opslag wordt afgetrokken van de marktprijs die u zou ontvangen voor de teruggeleverde energie.

Bij een dynamische energiecontract fluctueren de energietarieven op basis van de actuele prijzen op de energiemarkt. Dit betekent dat de prijs voor elektriciteit en gas elk uur (voor elektriciteit) of per dag (voor gas) kan veranderen. Dit is afhankelijk van de vraag en het aanbod op de markt.

Nee, in de meeste gevallen is de opslag bij dynamische contracten niet onderhandelbaar, omdat dit een vast onderdeel is van de prijsstructuur van de energieleverancier. Aangezien de marktprijzen elk uur veranderen, biedt de opslag stabiliteit voor de leverancier. Het is wel mogelijk om verschillende aanbieders te vergelijken op basis van de hoogte van deze opslag. Omdat de opslagen per leverancier kunnen verschillen controleert Zakelijke energie aanbiedingen de opslagen en verwerkt deze in de aanbiedingen die u vindt in onze zakelijke energie vergelijker.

Ja, bij dynamische energiecontracten betaalt u ook transactiekosten voor de stroom die u teruglevert aan het stroomnet. De zakelijke energieleverancier berekent het EPEX-uurtarief verminderd met de transactiekosten. De transactiekosten voor teruglevering worden ook wel afslag genoemd.

Bij dynamische contracten betaalt u bij elke energieleverancier dezelfde uurprijs voor stroom en dagprijs voor gas, maar daarover heft elke leverancier nog een opslag. De hoogte van de opslag varieert per leverancier, maar ligt meestal rond de 1 tot 5 cent per kWh. De opslag dekt de kosten van de energieleverancier voor levering, administratie, onbalans, en eventuele andere diensten. De vaste leveringskosten en de hoogte van de opslag zorgen voor (grote) verschillen in prijs per leverancier.

Een dynamisch energiecontract heeft tarieven voor stroom die per uur, en voor gas dagelijks variëren op basis van de actuele marktprijzen. De tarieven kunnen sterk fluctueren, wat betekent dat de kosten soms onvoorspelbaar zijn. Een dynamisch contract is vaak maandelijks opzegbaar, wat flexibiliteit geeft om over te stappen indien gewenst. Om gebruik te kunnen maken van een zakelijk dynamisch energiecontract is een slimme meter een vereiste.

Onbalanskosten zijn kosten die ontstaan als er een verschil is tussen de hoeveelheid stroom die verwacht wordt en wat er echt wordt gebruikt of geleverd. Als dit verschil ontstaat, moet de netbeheerder (zoals TenneT) actie ondernemen om de balans in het stroomnet te herstellen. Dit kost geld, en die kosten worden doorberekend aan de bedrijven die te veel of te weinig stroom gebruiken of leveren. Onbalanskosten zorgen ervoor dat bedrijven beter plannen om het stroomnet stabiel te houden.

Variabel contract

Ja, u kunt met een dubbele elektriciteitsmeter een variabel energiecontract op basis van een enkeltarief krijgen. Hoewel u normaal gesproken met een dubbele meter gebruikmaakt van het normaal- en daltarief, bieden sommige energieleveranciers eenzelfde tarief aan voor zowel piek- als daluren. Zakelijke energie aanbiedingen onderhandelt hierover met verschillende energieleveranciers. Zo kunt u ondanks uw dubbele meter toch profiteren van een enkeltarief.

Nee, met een enkele meter kunt u alleen een enkeltarief gebruiken. Om over te stappen op een dubbeltarief, heeft u een meter met twee telwerken nodig. U kunt een elektriciteitsmeter met een dubbel telwerk aanvragen bij uw netbeheerder.

Dit ligt eraan of u een enkele of een dubbele elektriciteitsmeter hebt. In het geval er een dubbele meter aanwezig is zal de energieleverancier het normaal en daltarief berekenen. In het geval er een enkele meter aanwezig is zal de energieleverancier een enkeltarief in rekening brengen.

U betaalt voor het enkeltarief als u een elektriciteitsmeter met één telwerk heeft. Hierbij geldt dezelfde prijs voor stroom, ongeacht het tijdstip.

Voor stroom gelden er twee soorten tarieven namelijk: Het normaaltarief en het daltarief. Deze stroomtarieven worden ook wel eens piektarief en daltarief genoemd. Het normaaltarief geldt doordeweeks van 07.00 uur tot 23.00 uur. Het daltarief geldt iedere werkdag van 23.00 uur tot 07.00 uur, tijdens het hele weekend en op feestdagen. In Noord-Brabant en Limburg begint het daltarief al om 21.00 uur.

Een zakelijk energiecontract op basis van een variabel tarief, is een energiecontract waarbij de tarieven voor stroom en/of gas gedurende een periode van een maand of kwartaal vastliggen. Het contract is vaak maandelijks opzegbaar, wat meer flexibiliteit biedt om over te stappen naar een andere aanbieder.

Facturatie

In alle gevallen betaalt u de energiekosten aan de zakelijke energieleverancier. Zakelijke energie aanbiedingen is als gespecialiseerd energie inkoper en bemiddelaar alleen verantwoordelijk voor het onderhandelen met betrouwbare energieleveranciers.

Zakelijke energieleveranciers kunnen het maandelijkse voorschot baseren op kosten zoals netbeheer en vaste leveringskosten. Echter kan de zakelijke energieleverancier ervoor kiezen om eerst een periode te controleren of er daadwerkelijk geen energieverbruik is. Tijdens die periode kunnen ze een fictief voorschot hanteren. Uiteindelijk worden alle kosten jaarlijks verrekend via de jaarafrekening.

Zakelijke energie aanbiedingen biedt zakelijke energiecontracten voor ondernemers. Echter hebben we met meerdere zakelijke energieleveranciers afgesproken dat ook uw privé adres mag worden vastgelegd in uw zakelijke energiecontract. Neem hiervoor telefonisch contact op via 074 376 33 66 of stuur een bericht via ons contactformulier.

Overstappen & wijzigen

U kunt uw energiecontract opzeggen via de klantenservice van uw energieleverancier, meestal online of telefonisch. Zorg ervoor dat u de opzegtermijn respecteert en vraag om een bevestiging van de opzegging.

Voorkom boetes door uw contract op te zeggen na de einddatum of door rekening te houden met de opzegtermijn. Controleer uw contract op eventuele afkoopkosten en vermijd voortijdige beëindiging van een vast contract.

Ja, een variabel energiecontract is meestal maandelijks opzegbaar zonder boetes. Dit biedt meer flexibiliteit, maar de tarieven kunnen per maand veranderen, wat zowel voordelig als nadelig kan zijn.

Zeg uw energiecontract op vlak voor de einddatum om boetes te vermijden. Controleer uw opzegtermijn, meestal 30 dagen, en zorg dat u een nieuw contract hebt om te voorkomen dat u terugvalt op een variabel tarief.

De kosten voor het opzeggen van een energiecontract variëren. Als u vroegtijdig opzegt, betaalt u mogelijk een boete, die afhankelijk is van de resterende looptijd van het contract. Bij sommige contracten kunt u kosteloos opzeggen als u binnen de opzegtermijn blijft.

Stroom, gas & aansluiting

Als u binnen een jaar van het gas af gaat, kunt u uw gascontract meestal opzeggen, maar let op eventuele opzegvergoedingen bij een vast contract. U kunt dan overstappen op een all-electric oplossing zoals een warmtepomp, wat mogelijk lagere energiekosten met zich meebrengt.

Grijze stroom is elektriciteit die wordt opgewekt uit fossiele brandstoffen zoals steenkool, aardgas en olie. Deze vorm van energieopwekking draagt bij aan CO2-uitstoot en wordt niet als duurzaam beschouwd.

Groene stroom is elektriciteit die wordt opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen, zoals wind, zon, biomassa en waterkracht. Het is een duurzame optie die minder CO2-uitstoot veroorzaakt en beter is voor het milieu.

Ja, er kan verschil zijn in de herkomst en duurzaamheid van groene stroom. Groene stroom uit Nederland wordt vaak als duurzamer beschouwd omdat het de lokale opwekking van hernieuwbare energie stimuleert, terwijl groene stroom uit het buitenland soms afkomstig is van minder duurzame bronnen.

Type energiecontract

Een 1-jarig contract geeft flexibiliteit bij veranderende energieprijzen, terwijl een 3-jarig contract langdurige stabiliteit biedt. Voor bedrijven die zekerheid zoeken over langere tijd is 3 jaar ideaal, maar bij onzekere marktomstandigheden kan een korter contract beter passen. Afhankelijk van de omstandigheden kan het verstandig zijn om een 1-jarig of juist 3-jarig energiecontract vast te leggen. Neem voor een vrijblijvend advies contact op met onze klantenservice via 074 376 33 66.

Een zakelijk energiecontract op basis van een vast tarief, is een energiecontract waarbij de tarieven voor stroom en/of gas gedurende een bepaalde periode vastliggen. De prijs per kWh stroom en per m³ gas blijft gelijk gedurende de hele contractperiode zodat u gedurende de contractperiode beschermd bent tegen stijgende energietarieven. Echter, bij dalende energieprijzen kan een flexibel contract voordeliger zijn. De keuze voor zekerheid, flexibiliteit of misschien wel een mix van beide bepaalt welk type energiecontract het beste bij u past.

Een vast contract van 3 jaar biedt bescherming tegen prijsschommelingen, wat voordelig kan zijn bij verwachte prijsstijgingen. Om te ontdekken wat het beste energiecontract met een looptijd van 3 jaar vult u de vergelijker in.

De keuze voor zekerheid, flexibiliteit of misschien wel een mix van beide bepaalt welk energiecontract u het beste kunt afsluiten. In tijden van hoge energieprijzen kan een vast contract aantrekkelijk zijn. Als de verwachting is dat prijzen zullen dalen, kan een variabel of dynamisch contract voordeliger zijn. Neem voor een vrijblijvend advies contact op met onze klantenservice via 074 376 33 66.

Dit hangt af van de huidige marktsituatie. Vaak zijn dynamische contracten goedkoper als de gasprijzen dalen, maar een vast contract kan voordeliger zijn bij een stijgende gasprijs. Vergelijk verschillende aanbiedingen en let op de leveringsvoorwaarden. Neem voor een vrijblijvend advies contact op met onze klantenservice via 074 376 33 66.

Een vast contract biedt zekerheid en stabiliteit in energiekosten, terwijl een variabel contract fluctueert met de marktprijzen. De keuze voor zekerheid, flexibiliteit of misschien wel een mix van beide bepaalt welk type energiecontract het beste bij u past.

Vergelijken & afsluiten

U sluit een zakelijk energiecontract af door een aanbod van een zakelijke energieleverancier te accepteren. Dit kan online direct via onze vergelijker of neem contact op met onze klantenservice via 074 376 33 66.

Een zakelijk energiecontract kan vaak direct worden afgesloten. Bij Zakelijke energie aanbiedingen kan zonder extra kosten gekozen worden voor een spoedaanvraag waardoor u nog sneller een energiecontract geregeld hebt. Neem in het geval van een spoedaanvraag contact op met onze klantenservice via 074 376 33 66.

Zakelijke energiecontracten vergelijkt u door te letten op tarieven per kWh en m³, vaste kosten, flexibiliteit in looptijd, en voorwaarden voor opzegging. Het is ook verstandig om te kijken naar kortingen, de duurzaamheid van de energiebron, en eventuele prijsplafonds of andere reguleringen. Neem voor een vrijblijvend advies contact op met onze klantenservice via 074 376 33 66.

Het afsluiten van een energiecontract doet u via vergelijkingssites voor zakelijke energie zoals Zakelijke energie aanbiedingen of direct bij energieleveranciers die zakelijke pakketten aanbieden. Let op de voorwaarden die specifiek zijn voor bedrijven, zoals grootzakelijke tarieven en bedrijfsgerichte klantenservice. Neem voor een vrijblijvend advies contact op met onze klantenservice via 074 376 33 66.

Let bij het vergelijken van energiecontracten op de looptijd, het type contract (vast, variabel, of dynamisch), en de tarieven voor stroom en gas. Kijk daarnaast naar eventuele opzegboetes, bijkomende kosten en de duurzaamheid van de aangeboden energie. Neem voor een vrijblijvend advies contact op met onze klantenservice via 074 376 33 66.

Verhuizen & bedrijfsbeeindiging

U kunt uw energiecontract opzeggen door contact op te nemen met uw energieleverancier. Zorg ervoor dat u duidelijk de verhuizing doorgeeft en vraag naar de mogelijkheid om het contract mee te nemen of kosteloos op te zeggen.

Bij een verhuizing moet u uw energieleverancier op tijd informeren, meestal minimaal 2 weken voor de verhuizing. U kunt ervoor kiezen uw contract mee te nemen naar het nieuwe pand of het contract op te zeggen en een nieuw contract af te sluiten.

Ja, in veel gevallen kunt u uw energiecontract meenemen naar een nieuw pand, afhankelijk van de beschikbaarheid van de aansluiting en het contracttype. Neem contact op met uw leverancier om de verhuizing te regelen en eventuele kosten te bespreken.

U kunt uw energiecontract opzeggen bij uw huidige leverancier via hun klantenservice, telefonisch of online. Zorg ervoor dat u de verhuizing op tijd doorgeeft en vraag naar eventuele boetes of extra kosten bij vroegtijdige beëindiging.

Sluit uw energiecontract af voordat uw pand opgeleverd wordt, meestal enkele weken van tevoren. Op die manier is de aansluiting en levering op tijd geregeld. Dit voorkomt vertragingen en extra kosten voor noodvoorzieningen.

Sluit uw energiecontract zo snel mogelijk af, het liefst 2 weken voor de verhuizing, zodat de energieaansluiting op tijd wordt geregeld. Dit voorkomt onderbrekingen in de energielevering en geeft u voldoende tijd om tarieven te vergelijken.

Bij het stoppen van uw zaak kunt u uw energiecontract opzeggen, waarbij u rekening moet houden met de opzegtermijn en mogelijke boetes bij een vast contract. U kunt ook proberen uw contract over te dragen aan de nieuwe eigenaar of huurder van het pand.

Kijk eerst of u uw energiecontract kunt meenemen naar het nieuwe pand. Zo niet analyseer dan uw verbruik en bepaal welk risico u kunt nemen. Een vast energiecontract is vaak een veilige keuze voor stabiele kosten. Bij fluctuerende kosten of als u zonnepanelen plaatst, kan een dynamisch contract aantrekkelijk zijn.

Zonnepanelen & warmtepomp

Ja, een dynamisch contract kan gunstig zijn omdat u uw energieverbruik kunt aanpassen aan de uurprijzen. Bedrijven met zonnepanelen kunnen profiteren van lage tarieven tijdens daluren en tegelijk energie terugleveren wanneer de zon schijnt en de marktprijzen hoger zijn.

Een vast contract van 3 jaar kan verstandig zijn als u verwacht dat de energiemarkt instabiel blijft en u uzelf wilt beschermen tegen stijgende prijzen. Het geeft u zekerheid over uw energiekosten, maar houd rekening met eventuele veranderingen in teruglevertarieven.

Er zijn energiecontracten waarbij geen kosten worden gerekend voor het terugleveren van energie, vooral bij contracten die expliciet zijn ontworpen voor klanten met zonnepanelen. Controleer of uw contract een gunstige terugleverregeling biedt zonder verborgen kosten.

Een dynamisch contract kan voordelig zijn met zonnepanelen, omdat u kunt profiteren van lage tarieven tijdens piekmomenten en teruglevering van opgewekte energie. Voor bedrijven die zekerheid willen, kan een vast contract met een gunstige terugleververgoeding ook een goede keuze zijn.

Voor een warmtepomp is een contract met een variabel of dynamisch tarief aantrekkelijk, omdat u kunt profiteren van lage stroomprijzen tijdens daluren. Als u prijszekerheid wenst kan een vast contract verstandig zijn.

De terugleververgoeding varieert per energieleverancier en contract, maar meestal ontvangt u een vergoeding per kWh die u teruglevert aan het net. Het is belangrijk om te controleren of de vergoeding marktconform is en of er beperkingen gelden voor het aantal terug te leveren kWh.

Liever een persoonlijk antwoord op uw vraag? Neem gerust contact met mij op.

Anel Omeragić
Adviseur zakelijke energie